Tuesday, January 11, 2022

Uppsats om samutbildning

Uppsats om samutbildning



Mest kraftfulla stärkande och inspirerande citat av Beyonce. Hanar och kvinnor kan lära av varandra genom att slå samman sina talanger. Utbildning ger nödvändiga möjligheter för utveckling av många egenskaper, intellektuella, sociala och moraliska, hos en person. Ett bra utbildningssystem sägs endast vara progressivt uppsats om samutbildning det respekterar båda könen och ger samma utbildning under ett och samma tak, uppsats om samutbildning. Om efterfrågan på lärare ökar så ökar också efterfrågan på institutioner baserade på kön.





Senaste artiklarna



Co education, som ordet betecknar, betyder utbildning av pojkar och flickor tillsammans i skolor och högskolor. När båda könen får utbildning gemensamt finns det inget behov av separata institutioner. Detta är uppenbarligen en fördel ur ekonomisk synvinkel eftersom separata institutioner och separat personal för dessa institutioner kommer att medföra större utgifter. Samundervisning har många fler viktiga fördelar. Det gör det möjligt för flickor och pojkar att komma i kontakt med och lära sig förstå varandra. De får sina lektioner gemensamt, de leker på planen tillsammans, de deltar i fritidsaktiviteterna tillsammans, uppsats om samutbildning, de går ut på utbildningsturer tillsammans, kort sagt, de får verkliga möjligheter att lära känna varandra. När fri kontakt mellan könen är tillåten och uppmuntras, uppsats om samutbildning, det kan inte finnas någon könsdämpning på någon sida.


Det är ett psykologiskt faktum att könssegregeringen leder till många komplex. Pubertetsåldern är avgörande för både pojkar och flickor, och om de inte får någon chans att träffa varandra plågas de av ohälsosamma, sjukliga tankar, uppsats om samutbildning. Segregation gör därför stor skada för ungdomar - både män och kvinnor. Bland tjejer, uppsats om samutbildning, det leder ofta till hysteri och bland pojkar leder det ibland till onda vanor. Samutbildning förebygger dessa faror. Närvaron av flickor i utbildningsinstitutioner har en förfinande effekt uppsats om samutbildning Pojkar. Generellt sett kommer pojkar, om de lämnas åt sig själva, visa en tendens att hänge sig åt vulgärt prat och oanständiga skämt Vulgaritet, faktiskt, uppsats om samutbildning, trivs bland pojkar.


Men om en grupp elever som står och chattar tillsammans innehåller några flickor, kommer pojkarna att se till att inte använda några vulgära uttryck. Pojkar kommer därför att stadigt utveckla en vana att prata anständigt och bete sig gentlemannamässigt. Den ömsesidiga förståelsen som skapat samutbildning leder också till att män erkänner önskvärdheten av att ge kvinnor en hög status i det sociala livet. Hittills har män varit alltför beredda att motsätta sig alla rättigheter eller privilegier som tillerkänns kvinnor. Men denna opposition är huvudsakligen baserad på okunnighet om kvinnors latenta möjligheter.


Samutbildning skingra detta genom att ge män en förstahandskunskap om kvinnors kapacitet och förmågor. En annan positiv effekt av samutbildning är att det uppsats om samutbildning en sund konkurrensanda mellan pojkar och flickor. Varje kön anstränger sig för att överträffa det andra. Båda är därför uppsats om samutbildning till en mer fruktbar intellektuell ansträngning än vad som är fallet i skilda institutioner för pojkar och flickor. Men samutbildning är inte en oblandad välsignelse, och dess nackdelar bör tydligt erkännas och skyddas mot systemet har bittert kritiserats av många pedagoger, uppsats om samutbildning. För det första har män svårt att koncentrera sig på studier i närvaro av kvinnor. Frestelsen att titta på ett vackert ansikte är alltid uppsats om samutbildning för en man, oavsett hans ålder.


I ungdomen är denna frestelse desto starkare. Det är därför för mycket att förvänta sig att pojkar ska gå helhjärtat till sina lektioner när ett antal attraktiva tjejer sitter vid deras sida i klassrummet. Återigen, det finns en riktig uppsats om samutbildning att den fria sammanblandningen av könen vid puberteten kan leda till sexuella missförhållanden Pojkar kommer att syfta till att trasssla in flickor och flickor kan bli villiga offer för skrupelfria pojkar. Denna typ av saker, förutom att vara oönskade och olämpliga i sig, har en negativ effekt på en institutions disciplin. Kvinnors behov skiljer sig från mäns. Samma läroplan passar inte båda könen.


Pojkar och flickor bör därför inte ges exakt uppsats om samutbildning samma sorts utbildning. Om listan över ämnen som lämpar sig för studier av de två könen jämförs, kan antalet ämnen som är gemensamma för de två listorna framstå som få. Men det skulle vara ett slöseri med ansträngningar att ta in pojkar och flickor till samma högskola och sedan undervisa dem separat på grund av skillnaderna baserade på tron ​​att det finns stora skillnader mellan de två könens mentala konstitution. Uppsats om samutbildning tenderar att vara mer intresserade av sin närmaste omgivning, av vad som är vackert och dekorativt, och pojkar av det som är mer avlägset från dem, av vad som är användbart, av vad som är allmänt och vad som är abstrakt. Samutbildning i Indien har gjort avsevärda framsteg.


Det har redan införts på de flesta högskolor. Antalet flickor på samskoleinstitutioner är numera lika stort som pojkarnas. Hoppa till innehållet. Stephen Hawking Essay på engelska 20 mars, A Road Accident Essay 5 januari, Short Essay on Self Confidence in English 29 januari, Short Essay Janmashtami på engelska 5 februari, Essay on Happiness and Money in English for Students 1 april, Essay on a Football Match 23 februari, My House Essay på engelska 5 januari, Uppsats om blodgivning på engelska 10 mars, Uppsats om befolkningsproblem 14 mars, Skriv din sökning. Lägg till engelsk sammanfattning till startsidan Lägg till!





uppsats om sachin tendulkar



Könsdiskriminering är en upprörande illdåd som var och fortfarande är utbredd i ett fåtal länder. Även om detta är ett vanligt diskutabelt ämne, är det dags att vi måste ändra våra åsikter om sådana faktorer. Andra få faktorer hjälper oss att bli av med detta föråldrade tänkande. Under antiken var Grekland det enda landet som tillät samutbildning. Men allt eftersom tiden gick har de flesta länder i världen antagit samutbildning i sina system. I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet blev samundervisning mycket mer allmänt accepterad. I Storbritannien, Tyskland och Sovjetunionen blev utbildning av flickor och pojkar i samma klasser en godkänd praxis. Anledningen till att samundervisning är viktig är att den väcker en anda av jämlikhet och kamratskap bland alla studenter utan någon diskriminering.


I slutet av 1800-talet var 70 procent av de amerikanska högskolorna samutbildade. Under andra hälften av 1900-talet blev många institutioner för högre utbildning som uteslutande hade varit för personer av ett kön samutbildning. Sedan andra världskriget har samutbildning antagits i många utvecklingsländer; Kina och Kuba är enastående exempel. Det finns dock många andra länder där sociala villkor och religiösa sanktioner har begränsat dess framgång. I de flesta arabländer tenderar till exempel flickor att hoppa av samskola vid puberteten. I detta skede är eleverna i tonåren; fri blandning mellan könen under denna period av livet, anses det, kan störa den normala utvecklingen av deras sinne.


Detta är mer så, eftersom eleverna i detta skede är benägna att vara känslomässiga och upphetsade. I denna process skulle båda könen ha lika stor nytta av att lära sig eller få kunskap från institutionen. Även om denna utbildningsmetod håller på att bli vanlig över hela världen, eftersom det fortfarande finns få delar av landet som ibland känner att segregation är till för att förbättra inlärningsprocessen. Men få anser att segregering av könen orsakar problem i inlärningsprocessen och gör den mer komplicerad. Samundervisning avser att ge utbildning till både flickor och pojkar tillsammans, utan någon diskriminering, särskilt könsdiskriminering. Detta är den faktiska innebörden av co-education förklarad i enkla termer.


Könsdiskriminering är en upprörande illdåd som var och fortfarande är utbredd i ett fåtal länder. Även om detta är ett vanligt diskutabelt ämne, är det dags att vi måste ändra våra åsikter om sådana faktorer. Andra få faktorer hjälper oss att bli av med detta föråldrade tänkande. Under antiken var Grekland det enda landet som tillät samutbildning. Men allt eftersom tiden gick har de flesta länder i världen antagit samutbildning i sina system. Anledningen till att samundervisning är viktig är att den väcker en anda av jämlikhet och kamratskap bland alla studenter utan någon diskriminering. För lite information om Coeducation in Islam, kan du hänvisa till denna artikel pdf-fil: academia.


I termen co-education betyder prefixet co tillsammans , betydelsen av co-education är inget annat än att utbilda eller lära både flickor och pojkar tillsammans i. e, det kan vara i skolor, högskolor eller universitet. Att lägga till samutbildning i utbildningssystemet som är allmänt sett i väst. Det började sedan spridas och nu har de flesta länder i världen accepterat det. Tja, lyckligtvis är Indien inte bakåt i det här fallet och du kan se att samutbildning är en del av utbildningssystemet i Indien. Enligt mytologin, under den vediska åldern, behandlades kvinnor högt och fick också en hög status i samhället.


Under den tiden praktiserades samutbildning i det antika Indien. Men långsamt uppmuntrades inte samutbildning mycket i Indien och det visar sig vara en diskutabel fråga. Vid tidpunkten för det brittiska styret, även om samutbildningen hade fått ett uppsving, fick bara en försumbar andel flickor förmånen att studera vid samutbildningsinstitutioner. Men med tiden som går, nu ges utbildning större betydelse inte bara för pojkar utan också för flickor. Människor har också förstått skälen till att samstyrda skolor är bättre. Som ett resultat kan vi se antalet co-ed institutioner öka över hela Indien. Ett bra utbildningssystem sägs vara progressivt endast om det respekterar båda könen och ger samma utbildning under ett tak. Samutbildningsinstitutioner hjälper till att lägga grunden för båda könen att lära sig att samexistera med respekt och värdighet.


Här är några punkter som förklarar fördelarna med samundervisningssystemet. Samutbildning låter båda könen mingla med varandra och att veta hur man samexisterar med respekt. Genom denna process att bli mingla under en läroanstalt utvecklar de en ömsesidig förståelse. Och det finns ingen plats för tvekan eller partiskhet bland könen när det gäller att utföra aktiviteter som kultur, akademisk eller sport. Människor får veta hur man respekterar varandra och sin känslomässiga nivå. Generellt sett finns det många skillnader i beteendet hos båda könen vilket ger rädsla och tveksamhet när det gäller att träffa en konversation, denna rädsla kan vara för en pojke eller en flicka.


Denna typ av blyghet, tvekan eller rädsla kan övervinnas när de ställer upp i ett samundervisningssystem där de kommer att tvingas prata och skapa en vänlig miljö utan någon rädsla. Det är ett väldigt naturligt fenomen där båda könen måste vara tillsammans för att möta världen, din senior kan vara en man eller en kvinna och du måste skapa en vänlig miljö och vara tillfreds med det motsatta könet. Därför skulle samutbildning hjälpa dem att lära känna det motsatta könet bättre, skapa en komfortzon där kommunikationen är lättare. Konkurrens är alltid en viktig del av alla slags utmaningar i livet, vare sig det är personligt eller professionellt. Och särskilt inom utbildning är det bra att ha en sund konkurrens bland kamrater som låter dig lära dig hur du kan hantera dina misslyckanden tidigt i livet, oavsett vem vinnaren är.


Så, samutbildningssystem vårdar utmaningar bland de motsatta könen på ett hälsosamt sätt, som hjälper dig att behålla din värdighet. Det utbildar dig också att möta dina misslyckanden och lära av dem snarare än att förvandla dem till en hämndlysten handling. Självkänsla är mycket viktigt och måste byggas på ett bra sätt och det bästa stället att börja med är läroanstalterna där du kan möta alla typer av personlighet tidigt i ditt liv. Inlärningscenter för samundervisning hjälper till att tidigt lägga grunden för att upprätthålla värdighet och självkänsla. Många institutioner ger extra uppmärksamhet åt studenter som känner att de är mindre värda än andra och erbjuder rådgivningssessioner som hjälper till att bygga upp deras personlighet och göra dem starkare att möta världen.


Att arbeta tillsammans för att göra ett äktenskap framgångsrikt handlar om lagarbete och ansträngningen från både män och kvinnor. Teambyggande aktiviteter i tidiga skeden hjälper båda könen att lära sig att samexistera och detta kan endast tillhandahållas i samutbildningssystemet. På detta sätt är samutbildning en viktig del av utbildningssystemet som driver könen att arbeta tillsammans och blandas för att överleva i denna brutala värld. En nyligen genomförd studie visar att barn tenderar att bete sig mycket anständigt på ett civiliserat sätt i närvaro av andra kön, förutsatt att de har varit i detta scenario länge. Detta är mycket viktigt på en institution som inrättats, eftersom det kommer att ha en enorm inverkan på deras front för människor av det motsatta könet att uppföra sig bra med varandra. Därför spelar co-education en viktig roll i karaktärsbyggande.


De betonar det faktum att de måste respektera och lyssna på det motsatta könet som de lyssnar och respekterar en från sitt eget. Bråk bland jämnåriga är mycket vanligt att vara i hemmet, på arbetsplatsen eller på utbildningsinstitutioner. Detta kan hända på grund av bristande förståelse, missuppfattningar, misskommunikation, obekvämt, ingen respekt för annat kön och okunnighet. Allt detta kan bara förbättras när det finns en god förståelse mellan de två. De får sina lektioner gemensamt, de leker på fälten tillsammans, de deltar i fritidsaktiviteterna tillsammans, de går ut på utbildningsturer tillsammans, kort sagt, de får verkliga möjligheter att lära känna varandra.


När fri kontakt mellan könen tillåts och uppmuntras kan det inte förekomma sexundertryckande på någon sida. Det är ett psykologiskt faktum att könssegregeringen leder till många komplex. Pubertetsåldern är avgörande för både pojkar och flickor, och om de inte får någon chans att träffa varandra plågas de av ohälsosamma, sjukliga tankar. Segregation gör därför stor skada för ungdomar - både män och kvinnor. Bland flickor leder det ofta till hysteri och bland pojkar leder det ibland till onda vanor. Samutbildning förebygger dessa faror. Närvaron av flickor i utbildningsinstitutioner har en förfinande effekt på pojkar. Generellt sett kommer pojkar, om de lämnas åt sig själva, visa en tendens att hänge sig åt vulgärt prat och oanständiga skämt Vulgaritet frodas faktiskt bland pojkar.


Men om en grupp elever som står och chattar tillsammans innehåller några flickor, kommer pojkarna att se till att inte använda några vulgära uttryck. Pojkar kommer därför att stadigt utveckla en vana att prata anständigt och bete sig gentlemannamässigt. Den ömsesidiga förståelsen som skapat samutbildning leder också till att män erkänner önskvärdheten av att ge kvinnor en hög status i det sociala livet. Hittills har män varit alltför beredda att motsätta sig alla rättigheter eller privilegier som tillerkänns kvinnor. Men denna opposition är huvudsakligen baserad på okunnighet om kvinnors latenta möjligheter.

No comments:

Post a Comment