Friday, March 25, 2022

Psykouppsats

Psykouppsats



Psycho Words 2 sidor. Filmen visar oss karaktärernas två sidor, den kanske mest uppenbara för oss som publik är karaktären Norman Bates. Scenen är inspelad på ett sådant sätt att vi bara kan se en sida av karaktärerna, psyko uppsats. Vad är ett motiv? Det accentuerar både den hotfulla ton han tar när han diskuterar att sätta sin mamma i psyko uppsats vårdhem, psyko uppsats, samt hans avföring när Marion bestämmer sig för att avsluta samtalet.





Introduktion



Vi använder cookies för att ge psyko uppsats bästa möjliga upplevelse. Psycho fokuserar på teman som hemligheter, lögner, bedrägeri, psyko uppsats, stöld och framför allt dualitet. Filmen visar oss karaktärernas två sidor, psyko uppsats, den kanske mest uppenbara för oss som publik är karaktären Norman Bates. Men genom att använda metaforer: speglar och skuggor ser vi också temat dualitet i Marion Crane. Filmens titelkrediter är väldigt långa, och för att de är det psyko uppsats vi vill se filmen eftersom vi är oroliga. Medan vi tittar på titeln kan vi förutse många saker och undra vad filmen kommer att handla om, psyko uppsats.


Till exempel varnar den höga musiken oss att något hemskt kommer att hända, och typografin som rör sig från sida till sida lämnar oss med en känsla av fängelse. Det faktum att titeltexterna är i svart och vitt får publiken att tro att handlingen kommer att vara enkel eftersom svart och vitt är två grundläggande och enkla färger, psyko uppsats, men handlingen är psyko uppsats vriden och är inte särskilt enkel. Inledningsscenen visar oss Marion och hennes hemliga älskare Sam i ett hotellrum, direkt blir publiken utsatt för en hemlighet.


I den här scenen har Marion vita underkläder, vit kjol och vit blus. Färgen på vitt symboliserar psyko uppsats och allt vad det är bra i en person. Det kan också framställa att en person, i det här fallet Marion, är naiv, psyko uppsats. Detta beror på att personen kan vara oerfaren i ondska, att bära vitt visar också på oskuld. Men några scener senare, efter att Marion har stulit pengarna, ser vi henne i svarta underkläder. Detta är en fullständig kontrast från hennes bild i öppningsscenen, eftersom hennes underkläders färg har ändrats, psyko uppsats. När vi tänker på färgen svart kommer genast symboler för ondska och mörker in i oss.


Så när Marion är klädd i svart inser publiken denna förändring och förstår att hon har gjort något fel. Det är vid denna tidpunkt i filmen som vi ser det första tecknet på dualitet. Psykouppsats har förvandlats från en oskyldig och naiv kvinna till någon som har begått en ond gärning genom att stjäla från hennes arbete. Hitchcock har porträtterat detta första tema av dualitet genom att använda färgsymbolik i kostym, från vitt till svart. På kontorsscenen har Marion en vit klänning som symboliserar hennes oskuld och lojalitet mot sin arbetsgivare. dock, psyko uppsats, den här scenen ger Marion en möjlighet att stjäla pengarna, psyko uppsats. Den är i psyko uppsats scen som vi introduceras för karaktärerna Cassidy och Mr Lowery. Marion är nu klädd i helsvart, återigen har Hitchcock använt färgsymbolik för att skildra dualitet.


Dualitet visas här eftersom Marion var lojal men nu är illojal. Även i den här scenen när Marion kör kan vi se genom bilens bakruta, som publik kan vi säga att Marion lämnar sin värld bakom sig även om hon vid det här laget fortfarande är en del av den världen och ännu inte har lämnat Det. Temat dualitet skildras av Hitchcock genom att använda skuggor. Detta visas i sovrumsscenen, det är här Marion bestämmer sig för att lämna sitt hem och börja sin resa. Detta skildrar temat dualitet eftersom skuggan psyko uppsats nästan representerar en karaktär inom en karaktär, eftersom den är i form av en människa men inte i form av en människa.


Liksom dualitet är det två sidor av en person som presenteras som en. Återigen Hitchcock psyko uppsats använde färgsymbolik samt användandet av skuggor för att skildra dualitet. Under hela salongsscenen sitter Norman på en liten pall, vilket får honom att verka större än sin verkliga storlek. Genom att sitta på en liten pall ser vi en större skugga av Norman, psyko uppsats. Hitchcock skildrar också temat dualitet genom användning av väder. När Marion lämnar sitt hem är vädret ljust och soligt, men innan hon anländer till Bates Motel blir vädret trist, mörkt och regnigt. Detta visar på dualitet, för när hon lämnar Phoenix har hon förmodligen en avsikt att återvända men när hon anländer till Bates Motel inser hon att hon inte kan återvända.


Det beror på att hon har köpt en bil och vet att hon aldrig kommer att kunna betala tillbaka pengarna. Även medan hon kör, hör hon många. Voice-overs av hennes chef, Cassidy och hennes arbete psyko uppsats alla oroade sig för henne. Marion kan inte återvända eftersom hon har psyko uppsats en dålig gärning och känner skuld för att folk är oroliga för henne. Anledningen till att dualitet visas här är att Marion nu har gjort transaktionen mellan psyko uppsats två världar, den goda moraliska världen hon lämnade bakom sig och hon har anslutit sig till en värld av svek, hemligheter och stöld.


Första gången som publiken ser Marion erkänna sin dualitet är när hon anländer till Bates Motel och loggar in. Detta visas genom att hon använder ett falskt namn, vilket indikerar att hon skäms över sitt sanna jag och vill vara någon annan, psyko uppsats. Genom att ge Marion två namn har Hitchcock tillåtit henne att ha två sidor, vilket gör att Marion ser att det hon har gjort är fel. Marion anger inte bara falskt namn, utan även adress. Hon skapar en helt ny karaktär för sig själv.


I den här scenen använder Hitchcock identitet för att skildra temat dualitet. När Marion kommer in på Bates Motel introduceras vi för en ny karaktär, vars dualitet är mycket mer uppenbar mot slutet, men vi får inte reda på det förrän den näst sista scenen i filmen. Den här nya karaktären är Norman Bates. Norman är inte bara en värd, som ägare till Bates Motel, utan en mördare. Norman är också en man, psyko uppsats, av sitt naturliga tillstånd, och en kvinna, när han utger sig för att vara sin mor. På ett sådant sätt är i salongsscenen. Norman omges av skarpa och fyrkantiga kanter och svag belysning, vilket är motsatsen till Marion, som omges av mjuk belysning och runda tavelramar.


Formen på en fyrkant är hörn och har en specifik stopp- och startpunkt, som visar skärningen från en kant till nästa. Marion är dock omgiven av cirkulära föremål, psyko uppsats, som är böjda och inte har en specifik stopp- eller startpunkt. Hitchcock använder cirkeln för att gestalta Marion eftersom hennes karaktär har utvecklat tecken på dualitet, som att ge ett falskt namn, för att täcka hennes spår, psyko uppsats. Hon är förvirrad över var hennes ursprungliga moraliska jag börjar och slutar och var hennes nya bedrägliga sida börjar och slutar. I salongsscenen har Hitchcock använt former för att skildra temat dualitet. Hej, skulle du vilja få en sådan uppsats?


Vad sägs om att få en skräddarsydd? Kolla det goo. Hemsida Kultur Film Filmen Psycho Essay. Filmen Psycho Essay. Men genom att använda metaforer: speglar och skuggor, vi psyko uppsats se temat dualitet i Marion Crane psyko uppsats är väldigt långa, och eftersom de är det gör det att vi vill se filmen eftersom vi är oroliga, psyko uppsats. Relaterade uppsatser. Alfred Hitchcocks filmpsykouppsatsord 1 sidor, psyko uppsats. American Psycho College Essay Paper Words 3 sidor. Dekonstruerar scener från psykofilmessäord 9 sidor, psyko uppsats. En tematisk analys av Alfred Hitchcocks psykoessä ord 6 sidor. I den här uppsatsen kommer jag att diskutera hur Alfred Hitchcock uttrycker 2 sidor.


Filmen fortskrider Essay Words 6 Pages. Musik i filmuppsatsord 3 sidor. Hitchcocks stilistiska innovationer Essay Words 2 Pages. Skräck och spänning Uppsatsord 5 sidor. De bästa thrillerna Essay Words 4 Pages. Vi har uppsatser om följande ämnen som kan vara av intresse för dig Organisationskultur 2psyko uppsats, MovieSubculture 7American Culture 12Film Välj typ av tjänst Skriva Omskrivning Redigering, psyko uppsats. Standard Standardkvalitet, psyko uppsats. Kandidatexamen eller högre examen, psyko uppsats. Master eller högre examen, psyko uppsats. Över 30 framgångsrika beställningar, psyko uppsats. Sidantal 1 sidord.


Få ditt anpassade uppsatsprov, psyko uppsats. Tyvärr, men nedladdning är förbjudet på denna webbplats. Ämne: Filmen Psycho Essay How About Make It Original? Tack! Sara från Artscolumbia. Alfred Hitchcocks Psycho, är en film av många genrer som kan kategoriseras som en thriller, en romans eller en skräckfilm. Men genom psyko uppsats av psyko uppsats speglar och skuggor, psyko uppsats se även temat dualitet i Marion Crane. Filmens titeltexter är mycket långa, och eftersom de. Sherrie Hood.





uppsatser skrivna av studenter



Men några scener senare, efter att Marion har stulit pengarna, ser vi henne i svarta underkläder. Detta är en fullständig kontrast från hennes bild i öppningsscenen, eftersom hennes underkläders färg har ändrats. När vi tänker på färgen svart kommer genast symboler för ondska och mörker in i oss. Så när Marion är klädd i svart inser publiken denna förändring och förstår att hon har gjort något fel. Det är vid denna tidpunkt i filmen som vi ser det första tecknet på dualitet. Marion har förvandlats från en oskyldig och naiv kvinna till någon som har begått en ond gärning genom att stjäla från hennes arbete.


Hitchcock har porträtterat detta första tema av dualitet genom att använda färgsymbolik i kostym, från vitt till svart. På kontorsscenen har Marion en vit klänning som symboliserar hennes oskuld och lojalitet mot sin arbetsgivare. Men den här scenen ger Marion en möjlighet att stjäla pengarna. Det är i den här scenen vi introduceras för karaktärerna Cassidy och Mr Lowery. Marion är nu klädd i helsvart, återigen har Hitchcock använt färgsymbolik för att skildra dualitet. Dualitet visas här eftersom Marion var lojal men nu är illojal. Även i den här scenen när Marion kör kan vi se genom bilens bakruta, som publik kan vi säga att Marion lämnar sin värld bakom sig även om hon vid det här laget fortfarande är en del av den världen och ännu inte har lämnat Det.


Temat dualitet skildras av Hitchcock genom att använda skuggor. Detta visas i sovrumsscenen, det är här Marion bestämmer sig för att lämna sitt hem och börja sin resa. Detta skildrar temat dualitet eftersom skuggan nästan representerar en karaktär inom en karaktär, eftersom den är i form av en människa men inte i form av en människa. Liksom dualitet är det två sidor av en person som presenteras som en. Återigen har Hitchcock använt färgsymbolik såväl som användningen av skuggor för att skildra dualitet. Under hela salongsscenen sitter Norman på en liten pall, vilket får honom att verka större än sin verkliga storlek.


Genom att sitta på en liten pall ser vi en större skugga av Norman. Hitchcock skildrar också temat dualitet genom användning av väder. När Marion lämnar sitt hem är vädret ljust och soligt, men innan hon anländer till Bates Motel blir vädret trist, mörkt och regnigt. Detta visar på dualitet, för när hon lämnar Phoenix har hon förmodligen en avsikt att återvända men när hon anländer till Bates Motel inser hon att hon inte kan återvända. Det beror på att hon har köpt en bil och vet att hon aldrig kommer att kunna betala tillbaka pengarna. Även medan hon kör, hör hon många. Voice-overs av hennes chef, Cassidy och hennes arbetskollega var alla oroliga för henne.


Marion kan inte återvända för att hon har gjort en dålig gärning och känner skuld för att folk är oroliga för henne. Anledningen till att dualitet visas här är att Marion nu har gjort transaktionen mellan de två världarna, den goda moraliska värld hon lämnade efter sig och hon har anslutit sig till en värld av bedrägeri, sekretess och stöld. Första gången som publiken ser Marion erkänna sin dualitet är när hon anländer till Bates Motel och loggar in. Detta visas genom att hon använder ett falskt namn, vilket indikerar att hon skäms över sitt sanna jag och vill vara någon annan. Genom att ge Marion två namn har Hitchcock tillåtit henne att ha två sidor, vilket gör att Marion ser att det hon har gjort är fel.


Marion anger inte bara falskt namn, utan även adress. Hon skapar en helt ny karaktär för sig själv. I den här scenen använder Hitchcock identitet för att skildra temat dualitet. När Marion kommer in på Bates Motel introduceras vi för en ny karaktär, vars dualitet är mycket mer uppenbar mot slutet, men vi får inte reda på det förrän den näst sista scenen i filmen. Den här nya karaktären är Norman Bates. Norman är inte bara en värd, som ägare till Bates Motel, utan en mördare. Norman är också en man, genom sitt naturliga tillstånd, och en kvinna, när han låtsas vara hans mor. På ett sådant sätt är i salongsscenen. Norman omges av skarpa och fyrkantiga kanter och svag belysning, vilket är motsatsen till Marion, som omges av mjuk belysning och runda tavelramar.


Formen på en fyrkant är hörn och har en specifik stopp- och startpunkt, som visar skärningen från en kant till nästa. Marion är dock omgiven av cirkulära föremål, som är böjda och inte har ett specifikt stopp eller startpunkt. Hitchcock använder cirkeln för att gestalta Marion eftersom hennes karaktär har utvecklat tecken på dualitet, som att ge ett falskt namn, för att täcka hennes spår. Hon är förvirrad över var hennes ursprungliga moraliska jag börjar och slutar och var hennes nya bedrägliga sida börjar och slutar. I salongsscenen har Hitchcock använt former för att skildra temat dualitet.


Norman ändrar hela tiden sitt kroppsspråk från dominant och imponerande till blyg, undergiven och emaskulerad. Varje förändring i kroppsspråket är en reaktion på hans dialog med Marion. Det visar hans inre kamp för att kontrollera sin mammas personlighet och att han är för svag för att vinna i den kampen. Beroende på hans reaktion kommer kameran antingen närmare honom eller längre. Det accentuerar både den hotfulla ton han tar när han diskuterar att sätta sin mamma på ett äldreboende, såväl som hans emaskulering när Marion bestämmer sig för att avsluta samtalet. Den mest kända scenen i filmen är duschscenen, där Marion mördas av Norman. Scenen består av nästan 60 snitt för att ge ett intryck av en visceral och kaotisk våldsscen. Hitchcock skulle senare säga att detta gjordes för att undvika censur, men avrättningen ger en scen mer chockerande än den kunde göras vid den tiden.


Scenen var storyboardad av Saul Bass, som också var ansvarig för skapandet av den slående titelsekvensen Olivares-Merino och Olivares-Merino På ett tekniskt plan var det en mycket komplex scen, med innovativa tekniker som användes för att fotografera runt vatten, skapa en illusion av nakenhet och våld, samt för att visa dådets fasa. Det speglar de tekniker som används i öppningsscenen. Scenen använder förstapersonsperspektivet från både mördaren och Marion. Men den här gången är kameran oberäknelig och rör sig runt scenen med varje snabbklipp. Scenen är också regisserad på ett sätt för att visa att Marion känner skuld över sitt brott och ångrar att hon inte kommer att kunna kompensera för det. Detta visas i hennes försök att nå ut till tidningen där hon gömde pengarna och det kvardröjande ögonskottet efter att hon fallit på golvet.


Dess inflytande märks till modern tid, med tusentals regissörer som nu använder liknande tekniker för att skapa spänning och spänning hos publiken. Den visar att en liten budget kan övervinnas genom innovation och ett starkt fokus på filmens visuella språk. Olivares-Merino, Eugenio M, och Julio A. Kikar genom hålen. Cambridge Scholars Publishing, behöver ett skräddarsytt uppsatsprov skrivet från grunden av en professionell specifikt för dig? certifierade skribenter online. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies.


Innehållsförteckning. Inledning Stöd Slutsats Arbete Citerat. Läs mer. Du är fri att använda den för forskning och referensändamål för att skriva din egen uppsats; du måste dock citera det i enlighet med detta. Begäran om borttagning. Om du är upphovsrättsinnehavaren till denna tidning och inte längre vill ha ditt arbete publicerat på IvyPanda. Musikens inflytande på känslan Filmscener "Gasland" en film av Josh Fox. FÅ SKRIVHJÄLP.

No comments:

Post a Comment